IHK:n sosiaalisen median ohjeistus

Sosiaalisen median eri alustat (Instagram, Facebook, Whatsapp, Youtube, Snapchat, Tiktok jne) tarjoavat parhaimillaan mukavaa ajanvietettä, tärkeää tietoa ja mahdollisuuden verkostoitua. Sosiaalinen media mahdollistaa ihmisten lähestymisen helposti. Sosiaalisen median vahvuudet kuten nopeus ja laaja verkostoituminen on myös sen heikkous, keskustelu voivat levitä nopeasti laajalti. Sosiaalinen media on iloinen asia, mutta siihenkin voi liittyä väärinkäytön riskejä. Tutustu IHK:n sosiaalisen median ohjeistukseen ja mieti omaa sosiaalisen median käyttössäsi.

Suojaa itsesi

• Muista yksityisyytesi! Varmista, että et jaa profiilistasi kaikkea kaikille.
  • Harkitse mitä kerrot sosiaaliseen mediaan tai sähköisesti ylipäänsä. Tieto liikkuu pahimmillaan todella nopeasti suurelle joukolle ja saattaa tulla vuosienkin päästä esiin yllättävissä paikoissa.
  • Suhtaudu varauksella tuntemattomien tarkoitusperiin. Älä kerro itsestäsi liikaa. Henkilö voi olla muu kuin esittää.

Ole reilu

• Sano asioita, joita sanoisit vain kasvotusten. Älä kommentoi toisista negatiivisia asioita tai kerro arkaluontoisia tai henkilökohtaisia asioita – ne eivät kuulu sinulle tai muille ulkopuolisille.
  • Älä myöskään jaa kuvia toisesta ilman lupaa - varsinkaan sellaista jossa toinen on haavoittuvassa asemassa.
  • Älä jätä ryhmien ulkopuolelle yksittäisiä henkilöitä - kutsu kaikki pelikaverit mukaan!
  • Aikuisena muista vastuusi! Jos kaveeraat alaikäisten kanssa, älä keskustele tai postaa muun muassa:
    • Päihteiden käytöstä
    • sukupuolisuhteista
    • jyrkkiä poliittisia tai uskonnollisia näkemyksiä
    • vähemmistöjä tai muita ryhmiä syrjiviä kommentteja edes vitsilläsi
  • Muista, että edustat harrastuksesi vuoksi IHK:ta ja käytöksesi leimaa myös muita.

Positiivisuuden kautta

• Älä hauku seuraa, toimihenkilöitä tai pelaajia. Jos näet kehitettäviä asioita, niin keskustele niistä asiasta vastaavan henkilön kanssa. Seuran toimihenkilöt auttavat tarvittaessa asian selvittämisessä.
  • Älä hauku vastustajia tai tuomareita sosiaalisessa mediassa, katsomossa tai muuallakaan.
  • Et voita mitään osallistumalla negatiiviseen keskusteluun tai haastamalla riitaa.
  • Elä myös laitteiden ulkopuolella!

Ohjeistus tiivistettynä:

Pääset pitkälle muistamalla normaalit, hyvien tapojen mukaiset säännöt:

1. Suojaa itsesi
  2. Ole reilu